Deprecated: __autoload() is deprecated, use spl_autoload_register() instead in /customers/c/8/d/cyclinglive.dk/httpd.www/wp-includes/compat.php on line 502 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/c/8/d/cyclinglive.dk/httpd.www/wp-content/plugins/LayerSlider/wp/widgets.php on line 4 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/c/8/d/cyclinglive.dk/httpd.www/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/c/8/d/cyclinglive.dk/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/framework/functions-wordpress.class.php on line 257 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/c/8/d/cyclinglive.dk/httpd.www/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/c/8/d/cyclinglive.dk/httpd.www/wp-includes/pomo/translations.php on line 208 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/c/8/d/cyclinglive.dk/httpd.www/wp-content/themes/bridge/widgets/relate_posts_widget.php on line 86 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/c/8/d/cyclinglive.dk/httpd.www/wp-content/themes/bridge/widgets/latest_posts_menu.php on line 104 Deprecated: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in /customers/c/8/d/cyclinglive.dk/httpd.www/wp-content/plugins/js_composer/include/classes/core/class-vc-mapper.php on line 111 I Spanien er jeg en helt, i Danmark får jeg fingeren. Peter Knudsen.
logo
CyclingLive
"Velkommen til CyclingLive. Vi er Danmarks nye cykelside. Her får du alt det bedste fra de danske ryttere helt fra ungdomsrækkerne til de professionelle. Vi er ude og dække en række af de danske løb på de danske landeveje, og vi følger også kvindecykling og banecykling tæt. Endnu engang velkommen til CyclingLive. Sammen brænder vi for cykelsporten!
Læs mere her →
Facebook
I Spanien er jeg en helt, i Danmark får jeg fingeren. Peter Knudsen.
I Spanien er jeg en helt, i Danmark får jeg fingeren samt skældsord med på vejen. På de danske landeveje har der de sidste par år hersket en krig mellem cykellisterne og billisterne, en krig som bliver mere og mere dramatisk. Vi har her på siden fået en snak med Peter Knudsen som tydeligt ser en forskel på Spanien og Danmark, efter han er flyttet til Malaga i nogle mdr. for at træne frem mod den kommende sæson.
Peter Knudsen , Cykel nyheder, Cykel interview, Cykel interviews, Peter Knudsen interview, Landevejscykling,
15546
page,page-id-15546,page-template-default,ajax_updown,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-9.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

I Spanien er jeg en helt, i Danmark får jeg fingeren

Peter Knudsen i Spanien

I Spanien er jeg en helt, i Danmark får jeg fingeren samt skældsord med på vejen.

 

På de danske landeveje har der de sidste par år hersket en krig mellem cykellisterne og billisterne, en krig som bliver mere og mere dramatisk. Vi har her på siden fået en snak med Peter Knudsen som tydeligt ser en forskel på Spanien og Danmark, efter han er flyttet til Malaga i nogle mdr. for at træne frem mod den kommende sæson.

 

 

-Det store problem i Danmark er, at folk har for travlt.
I Spanien går alt efter “Mañana mañana” tankegangen hvilket direkte oversat betyder i morgen i morgen. Det fungerer sådan over alt lige fra trafikken til kassebåndet til serviceniveauet. Derfor har en spanierne heller intet imod med at vente 2 minutter bag to cyklister på vej op ad et bjerg med 15 km/t. 9 ud af 10 danskere ville se rødt inden de overhovedet havde bremset ned til de 15 km/t. Tankegangen i Danmark er, at det ikke kan gå stærkt nok, og det rammer os ude på vejene. Det bliver pludselig en kamp, om hvem der har ret til vejen.

 

 

I Spanien og de andre sydeuropæiske lande ser borgerne helt anderledes på rytterne, de ældre damer i byerne stopper op for at få et glimt af rytterne, mens herrerne bringer rytterne frem med jublende tilråb, og børnene løber efter rytterne, for at få så mange sekunder som muligt med deres helte. Alle slags ryttere har heltestatus der.

 

 

Når Peter træner i Danmark oplever han ofte chikaner af forskellige former, f.eks. fuckfinger, kørsel alt for tæt på, overhalinger kort før sidevej hvor bilen drejer, så man skal bremse helt ned, tilråb, trusler osv.
Han ser det som en ekstrem uheldig udvikling der igennem de seneste år bliver værre og værre, og mener ligeledes at den voksende interesse for cykelsporten i Danmark skaber flere af disse situationer, da der kommer langt flere ryttere på landevejen end tidligere.

 

 

– Det største problem efter min opfattelse er, at billisterne mener, at vi ryttere hører til bag den hvide linje i siden, men ofte er den alt for smal, og der er huller derude, som vil skabe farlige situationer for begge parter.
– I Spanien er det ligeledes mere på lovplan at de arbejder for at undgå en krig mellem billisterne og cykellisterne, der er decideret skiltet med 1,5 meters afstand til cyklister når man overhaler. Sådan nogle skilte, ville selvfølgelig pynte i Danmark set ud fra mit synspunkt.

 

 

Men når Peter ikke træner på landevejen, bliver han også selv billist, og ser det ligeledes fra dette synspunkt, hvor han mener at tilgangen og den positive udvikling allerede skal skabes i teorilokalet og skolevognen, men tilføjer ligeledes også, at der skal ske en kulturændring i cykelkredsene.

 

 

-Vi skal være der alle sammen, og derfor må det være på sin plads, at vi ikke kører mere end 2&2. Her er det også vigtigt at starte hos ungdommen, og der gøres heldigvis et godt stykke arbejde af de frivillige trænere. Det er i hvert fald min opfattelse fra Cykling Odense hvor jeg kommer fra, men der skal helt bestemt ske noget fra begge sider. Der er trafikanter i begge lejre som har svært ved at se ud over sin egen næse, og det er jo dem der ødelægger det hele. Der er mange billister som også kører rigtig pænt, og det er vigtigt at nævne, og vi altid sætter pris på en behagelig behandling og et vink.

 

 

Peter Knudsen efterlyser ligeledes også at de positive historier kommer frem i pressen og på de sociale medier, da det altid er de negative billeder, som kun gør at der kommer mere brænde på bålet. Han opfordre ligeledes til at folk begynder at vise klip og fortælle historier hvor rytterne kører 2&2, og hvor bilerne kører pænt forbi rytterne, så den negative omtale kan blive vendt.